Sursa foto: În 1990, lucrările la Canalul Siret – Bărăgan au fost abandonate și abia în 2007 au fost alocați bani pentru finalizarea lucrărilor la primul tronson de 5,71 km, care, ulterior, s-a degradat și el
Contractul pentru canalul Siret-Bărăgan va fi semnat în următoarele zile iar în două luni vor începe lucrările, potrivit ministrului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuţ Barbu.
„Dacă vorbim de canalul Siret – Bărăgan, am fost promotorul implementării acestui program. Probabil, în maximum o săptămână se semnează contractul şi în două luni vor începe lucrările la canalul Siret – Bărăgan, minimum 35 km, unde aproape 400.000 de hectare le vom iriga gravitaţional, pe treapta a patra şi a cincea de pompare, apă pe care o aducem din Dunăre”, a explicat ministrul.
La finalul lunii februarie 2025, ministrul spunea, pentru Agerpres, că există credite de angajament prevăzute în acest an pentru infrastructura principală de
, inclusiv pentru Canalul Siret-Bărăgan, care se ridică la 2,8 miliarde de lei. Totodată, pentru 41 de amenajări aflate în lucru mai există un miliard de euro.
„Trebuie să facem investiţii pe infrastructura principală de irigaţii, acolo unde fermierii au accesat fonduri europene. Avem credite de angajament 2,8 miliarde de lei, pentru noi contracte, inclusiv pentru Siret – Bărăgan, şi un miliard de euro pentru cele 41 de amenajări pe care le avem în lucru în momentul de faţă. Până acum avem reabilitate 1,4 milioane de hectare şi complementar am avut o alocare de 500 de milioane de euro din Planul Strategic pentru infrastructura secundară de irigaţii, prin care încă 680.000 de hectare vor fi reabilitate, cu echipamente cu tot de irigat. Este vorba de un sprijin de 1,5 milioane de euro fără cofinanţare, inclusiv TVA este eligibil”, a precizat demnitarul.
Ministrul a mai spus că sunt prevăzute şi în acest an sume în buget pentru ca fermierii să beneficieze de apă gratuită pe infrastructura principală de irigaţii.
„La sfârşitul lunii aprilie ar trebui să fim cu utilajele pe Canalul Siret – Bărăgan. A fost o licitaţie, contestată la CNSC, dar am înţeles că a trecut. Au depus oferte două consorţii mari, formate din firme româneşti”, a spus Barbu.
Canalul Magistral Siret – Bărăgan va asigura 10% din terenul agricol al țării
Proiectul Canalului Magistral Siret – Bărăgan a început în anul 1986 pe râul Siret, între Barajul Călimăneşti şi Lacul Dridu, și trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri,. Beneficiile economice vizează: asigurarea apei pentru irigaţii în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundaţii în lunca Siretului şi utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiţie de 3,5 miliarde de euro, iar finalizarea sa ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al țării.
Însă invesițiile n-au venit iar lucrările aflate în diverse faze de execuție s-au degradat, fiind acum necesară intervenţia de urgenţă prin lucrări de reabilitare, modernizare şi punere în valoare.
Potrivit datelor Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv de investiţii va permite irigarea cu cheltuieli minime a suprafeţelor agricole, întrucât aducţiunea apei este gravitaţională. Proiectul se află în etapa I pentru primii 23 km ai tronsonului I, cu o lungime de 50 km, aflat pe raza judeţului Vrancea, notează